středa 5. března 2014

Upeč třeba chleba ...




Moc rád peču chleba...už několik let. Je zajímavé, že pečivo v obchodech musí být napečeno buď ze zmražených polotovarů a nebo je alespoň plné barviv, stabilizátorů, regulátorů kyselosti a dalších nezvaných a zbytečných přísad. Pokud vám to také vadí,  vyzkoušejte  si upéct vlastní domácí chleba. Mně se ten poslední obzvlášť povedl a tak Vám přináším recept, jak jsem postupoval.





ingredience:


100g žitné mouky chlebové
100g žitné mouky celozrnné
400g pšeničné mouky chlebové tmavé
350ml vody
1 kostka droždí
1 lžíce mé tajné přísady, kterou je tmavý melasový sirup (místo něj může být 1 lžíce medu)
koření: kmín, kardamon, špetka jemně mletého bílého pepře
1 lžička sezamového olej
2 čajové lžičky soli
hladká bílá mouka na posypání


Smícháme všechny přísady kromě soli, kterou přidávám až po kynutí. Důkladně propracujeme těsto a dáme vykynout. Já dávám těsto kynout do trouby při nízké teplotě - osvědčilo se mi nastavení horký vzduch 40°C a 40% vlhkost (používám kombinovanou parní troubu). Pokud nemáte možnost nastavit vlhkost, úplně postačí teplota 40°C. Těsto nechávám vykynout 30-40 minut. Po vykynutí těsto ještě jednou prohnětu, přidám sůl, vytvaruji chléb a dám ho na plechu péct. 

Zde jsem opět jsem použil  kombinované parní pečení  - konkrétně jsem nastavil vícekrokový program následovně:

40°C a 20% vlhkost  - 20minut (tento program funguje vlastně jako 2. kynutí)
225°C a 70% vlhkost  - 6minut
225°C a 20% vlhkost - 6 minut
170°C a 20% vlhkost - 45 minut

...a tady už je můj chléb těsně před vytažením z trouby





























































Žádné komentáře:

Okomentovat